Wednesday, May 1

'Iesy

ASSALAMUALAIKUM w.b.t

Seronok ya korang cuti cuti ni. 1st May 2013Labour Day. Hari pekerja.
To all workers out there, happy holiday! Hope u guys enjoy spending your precious time with ze family!
(kita yang tak bekerja ni pon dapat cuti. hahaha). Ok takpa, kita straight to the point ja lah.

Tau ‘iesy tu apa? Dalam jawinya kita eja macam ni : 
ain.ya'.syeen...haaa, ini roti orang Mesir. Jangan tak tahu, dorang pagi-pagi makan roti ni ja. Berkepuk-kepuk masing-masing bawak pi ofis. Serius tak tipu. Dan harganya sangaaat murah! Gua habaq lu... The Biggest MegaSale in the world... 1 genih (convert ke RM lebih kurang 50sen) dapat 20 pieces! [*jaws drop*] Jangan terkejut! Sapa-sapa pon bole beli roti subsidi ni. Aku dah lama teringin nak beli roti ni. Tapi dari first year lagi orang-orang Melayu kat sini dimomokkan yang roti ni untuk locals ja. Sedih aku. Rasa macam nasib tak terbela di Mesir ni. Hah. Qasihaan kau Hani!

So pagi tadi (dalam pukul 7) aku keluar dari rumah, cari forun yang berdekatan (forun tu tempat dorang buat roti ni). Sampai ja kat situ, roti belum siap lagi. So kena lah tunggu sikit. Tapi paham paham ja lah, tunggu sikit kat sini ada lah lebih kurang 30-45 minit (kau punya pasal 'iesy, setahun pon eden tunggu tau!). Berjanggut aku kat forun tu dengan makcik pakcik Arab. So bila dah agak-agak nak siap tu, aku masuk jap kat dalam kilang dia tu. Dorang gelak kot, mungkin kejakunan aku melucukan. Mana taknya, aku senyum sorang-sorang tengok roti-roti tu keluar bergerak dari tempat oven tu. Tak tahu nak describe macam mana. Tapi roti tu bergerak macam newspaper yang baru keluar dari mesin cetak tu... Korang boleh bayang tak...? Tolong lah bayang. Aku nak korang feel macam mana eksaitednya aku tadi!

 Best sangat bila tengok roti-roti tu keluar. Walaupon kebersihan tempat dan cara-cara pembikinan roti ni tak bole nak dipercayai
100 % tahap kebersihannya, tapi bila fikir yang roti-roti ni lah yang menghidupkan jutaan orang Mesir, aku rasa kagum sangat. Masya Allah. Rakyat terbela. Subsidi roti yang aku rasa sangat besar effectnya pada orang-orang yang kurang berkemampuan macam aku ni.

Malaysia bole buat macam ni? Harga minyak pon makin naik. Haaa, takut, takut...
(kesian Malaysia, dapat rakyat yang tak bersyukur macam aku ni)  
-____-‘’

Jadi, aku beli lah roti tadi dalam rubu’ genih (¼ genih). Tolak pi tolak mai aku rasa lebih kurang 10sen Malaysia jaaa!!! (mata bersinar-sinar). See, muraaaaahh gila. Rubu’ genih dapat 5 keping. Cukup lah kan untuk perut Melayu kita ni. Haaa, tapi perut aku dua keeping baru cukup. mhehehe :P
Ni lah 'iesy nyaa. Comeyy kann!
So, macam mana nak makan?
Ikut kretiviti dan selera anda. kalau locals sini dorang makan dengan to'miyyah (cucur kacang hijau),
fuul (kuah kacang dorang), gibnah (white cheese).
Kalau nak westernize sikit, uolls bole makan dengan jem, nuggets, chicken popcorn and so on.
Tapi kalau tekak Melayu macam aku ni, haaa, tadaaaa : 
'Iesy with fish curry superduper sedaplicious 
for my breakfast this morning!
* kredit gambar tu Note 2 Husna. Henpon aku cikai saja. Baling kucing pon dia lari takmau, outdated katanya...
** kari ikan ni lauk semalam. housemate aku masak. jenuh tahan perut semalam tak makan lauk ni sebab nak makan dgn 'iesy pagi ni punya pasal...
*** Aku tahu pasal 'iesy ni pon dari ustazah Maha masa pergi mengaji minggu lepas. Kalau bukan sebab ustazah jamu kami semua dengan 'iesy+gibnah itu hari, rugi 6 tahun kat sini kalau tak try jadi Egyptian!
*************************
i'm full oredi. time tu study.
..Senyum..

4 comments:

  1. hik2.patutla duk depan dapur sorang2 amik gmbr isy rupanya >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha
      mesti lah
      tapi tadi kat depan dapur tu sbb nak dapat signal tnet, nak send gambar dari fon husna
      uolls makan lah jugak 'iesy tu, iolls ja dok makan sorang-sorang.huu~

      Delete
  2. aaaaaaa lawak gila hani.
    anis tak pernah pun terfikir nk pi kilang dia! XD

    tulisan angpa serupa maria elena lah. i likeeee!!! :D

    ReplyDelete
  3. hai Naqiyan!
    hahaha..takdaknya kilang kilang..
    dia dalam imarah biasa ja..ground floor lah tapi..
    kalau sekali lalu tak perasan pon tu forun tu

    ME...? sapa tu? :P
    bini Dato' tuh..
    tengs for reading Naqiyan! xoxo

    ReplyDelete