Friday, May 31

Allah itu dekat.. Percayalaahh~

ASSALAMUALAIKUM w.b.t
Salam jumaat  :D
Dah baca Al-Kahfi ? Anda dilarang sama sekali untuk teruskan pembacaan ini kalau belum buat yang lebih afdal itu. Kalam tuhan lebih bermakna dari tulisan merapu yang tiada hala tuju ni. hah, kena....


Al-Mujib [Maha Mengabulkan]

Disebabkan aku dan kawan-kawan sebatch aku akan menghadapi peperiksaan akhir tahun di sekolah perubatan di Kaherah tidak lama lagi, maka untuk meringankan sedikit rasa gentar/cuak/ketaq (no offense as im literally Kedahan)/tak ready etc, aku cuba untuk share apa yang aku dapat masa sharing dengan budak-budak baik (sebab aku kurang baik, so haruslah dengar cakap orang-orang yang baik sikit. acecewaahh :P)
- padahal aku sendiri dah ketaq lutut kecut perut suma -

*kindly refer to your mus-haf (Al-Quran) for better explanation in Bahasa Melayu  :)

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ {186}

"When My servants ask you concerning Me, then (say unto them:) verily I am nigh: I answer the prayer of every supplicant when he calls on Me; so (they should) hearken unto My call,
and believe in Me, in order that they may be led aright."

Dalam ayat ni, sudah terang lagi bersuluh yang Allah suruh kita sentiasa meminta pada Dia. Sedar tak?
“…maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu.”  
T__T                                   (Al-Baqarah : 186)


Pernah tak terfikir : 

i)  Kalaulah Allah menetapkan waktu-waktu tertentu saja untuk kita yang bergelar hamba ni untuk berdoa, apa yang akan terjadi? Katakan pukul 2-4 pagi saja masa yang ditetapkan untuk kita semua (kat dunia ni) berdoa, mesti semua orang tertunggu-tunggu untuk ambil peluang pada waktu eksklusif macam tu untuk buat hajat/mengadu masalah dsb. Tapi bagi mereka yang tak berkesempatan/terlepas peluang untuk itu macam mana pula? nak dia terjun bangunan sebab terlalu sedih asyik tak dapat bangun qiam untuk berdoa semata, kan? [part last tu macam tak logik. heh]

ii)  Kalaulah Allah bahagi-bahagikan masa untuk golongan-golongan tertentu saja untuk berdoa pada waktu-waktu tertentu? Contohnya group A bole doa masa lepas zohor saja, lepas asar nanti turn group C pula yang bole doa, so nak kira macam mana tu? Logik ja kan kalau Allah nak buat semua tu?

Tapi semua tu tak terjadi pon. Luasnya rahmat Allah pada kita semua (engkau sedar tak Hani ? sobs...) Allah sentiasa buka pintu langit untuk kita semua, bila-bila masa saja peluang tu ada untuk kita berdoa dan meminta-minta. Cumanya balik pada kita ja lah nak berdoa ka tidak.

Dan ingatlah ketika mana Allah gerakkan hati kita untuk berdoa/meminta apa saja yang terlintas kat hati kita ni, inshaAllah Dia maha Mendengar dan akan sentiasa mendengar doa kita. Dan yang paling penting, Dia maha Mengabulkan. Ya, itu pasti. Allah pasti akan kabulkan doa-doa kita. Dah disebut pon kat dalam Al-Quran dalam ayat kat atas tu, cumanya it’s just a matter of time. Mungkin waktu tu kurang sesuai untuk kita dapat apa yang kita minta, kan?

Allah sentiasa ada untuk kita inshaAllah. Bole bayang tak, kalaulah time kita berdoa pada Allah dan pada masa yang sama jugak Allah terima berjuta-juta doa dari hamba-hambaNya yang lain, rasa-rasanya lah kan, mesti jammed langit tu dengan doa-doa kita semua kan? haha.. mesti lah tak kan. Allah maha berkuasa, lebih power dari super saiya untuk mendengar dan seterusnya mengabulkan apa yang diminta oleh hamba-hambaNya. Luasnyaaa rahmat Allah pada kita. Kita ja yang tak perasan-perasan lagi, asyik lupa dengan benda-benda lain.

Kesimpulannya kat sini, kita cubalah berdoa setiap masa dan ketika. Bila datang rasa untuk berdoa tu, cepat-cepat tadah tangan. Doa ja lah. Tak rugi seminit pon. Mana tau masa tu lah pintu langit terbuka pastu terus termakbul doa-doa kita tu? InshaAllah, kita sama-sama berusaha untuk exam ni, result semua dah ada dah kat atas sana, cuma sekarang ni usaha kita ja yang akan memanifestasi result yang telah ditetapkan tu. InshaAllah semoga najah semua orang! Amiiiinn. Betulkan niat balik...  (hah, macam ustazah dah :P)
tapi serius ah ni weiii. Aku tak main-main k.

Doakan untuk kawan-kawan jugak. Satu doa untuk sahabat kita akan diaminkan oleh malaikat-malaikat jugak, tahu? Agak-agaknya lah kan, doa kita (yang berdosa) dengan doa yang diaminkan malaikat (tiada dosa) mana yang lagi Allah makbulkan? (analogi saja) Astaghfirullah al-Aziiim…Banyaknya dosa aku..

So, all the best uguys. Aku tulis suma ni pon adalah untuk peringatan dan tatapan aku jugak nanti.
Esok-esok bila aku terlupa, bole aku ingatkan diri sendiri balik apa yang dishare. [Itulah gunanya blog ni...] Banyak lagi yang perlu aku belajar dari mereka-mereka yang hebat ni. Tak terkejar aku rasanya.
Semput dah di awal jalan. huh. 
Sekian. Aja aja Fighting Fighting!!!  eh eh (",)
*Masa exam ni lah Allah akan uji setakat mana tahap kebergantungan kita pada Dia. Allah Allah T__T

Dah baca Al-Kahfi belum? dah dah, pi baca pi. Jangan malas-malas ehh adik kakak... ;)  Babai. Salam...

1 comment: