Friday, June 28

terima hakikat - kagum

kawan dia tanya : Amalti eih fil imtihan?
dan dia jawab tanpa teragak-agak : Alhamdulillah...
 
antara perkara yang betul-betul buat aku suka duduk dekat Mesir ni (selain dari harga barang yang murah-murah) adalah kelebihan orang-orang Arab yang meletakkan Allah sebagai tempat bergantung d
alam semua perkara. (pasca ENT exanggg tadi!!!)

kalaulah ampa-ampa semua tengok cara kakak tu jawab tadi... 
memang nak tabik spring habis... no doubt! nampak lah yang dia sangat bertawakkal.
kalau nak suruh kau buat macam tu, ada bole ka Hani?  
itu memang titik lemah aku. tak tahu lah kenapa.

Every exam ok, kalau tak boleh jawab, aku akan moody the whole day, habis semua orang aku nak serang. Menangis mengenangkan nasib.
Kenapa benda macam tu pon ang tak ingat Hani? Benda kacang macam ni pon ang tak tau ka?
Koman laa~

Nak katanya aku sedang menerima hakikat akan kekurangan diri. 
Itu saja [-_______-‘’]                                                                      
                                                                      *********************************
Lately ni aku selalu teringatkan dia. Sumaiyah Romli tu.
aku selalu tertanya-tanya, apa amalan special yang dia selalu buat sampaikan pada saat nyawanya diambil tuhan pon dia sempat lagi mengucap syahadah? Apa yang dia selalu buat? Apa yang special sangat? Apa? Apa? Apa?

Eager sangat nak tahu. Dan sekarang aku nak jadikan dia (sumaiyah) sebagai idola aku. Tak salah kan kalau nak buat ahli syurga ni (inshaAllah) sebagai idola? Dalam aku dok teringatkan dia, aku terjumpa ayat ni ; 

orang-orang yang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan syirik,
mereka itulah orang-orang yang mendapat rasa aman dan mereka mendapat petunjuk. Dan itulah keterangan Kami yang Kami berikan kepada Ibrahim utk menghadapi kaumnya. Kami tinggikan darjat siapa yang kami kehendaki. Sesungguhnya Tuhanmu Mahabijaksana, Maha Mengetahui.”

(Al-An'am : 82 & 83)

Perginya dia telah menghidupkan banyak jiwa-jiwa yang hampir mati. (See, dapat lagi pahala dekat dia!)
mesti dia tengah tersenyum kat atas sana, di sisi Sang Pencipta. Tak payah dah nak risau-risau pasal dunia ni semua.
 TT___TT

Aaaahhhh, aku cemburu. Sangat!

Tiba-tiba aku rasa kagum. Dan aku nak jadi baik. InshaAllah.
Doakan lah yang aku ni tak hangat-hangat tahi ayam saja...  
:)

4 comments:

  1. aku mmg sebak kalau baca citer sumayyah ni
    satu2 citer keluar lepas tu
    arwah fatin fasihah, arwah lan.

    masa sekolah dulu.
    ada kawan aku tegur, sbb aku langgar disiplin sekolah (turun musolla lambat je pun.)
    bagi aku langgar disiplin tu better lah.
    dari kuang ajar dgn cikgu, kuang ajar dgn kawan
    "i mean selagi kesalahan yg tak melibatkan orang lain, is better lah"

    kawan aku cakap
    benda yang baik, takkan boleh bercampur yang jahat
    kalau kau baik tapi dalam masa yg sama buat benda jahat. takkan jadi. (kalau tk silap aku, ayat ni la jugak dia bagi)

    insaf la aku lepas tu
    jadi budak baik sikit turun musolla awal.hehe

    buat baik tu senang je hani
    tapi nak tinggalkan yang tak baik tu sukar.

    contoh, tengok diri kita sendiri lah kan.hehe.

    ops, maap entry panjang.
    tgh mencari mood study ent.

    doakan aku jugak dpt jadi ahli syurga
    mereka yang..
    sembah Allah tinggalkan yang syirik

    ReplyDelete
    Replies
    1. terharunya tiqah...tenkiu sangat2..

      itu lah, bila datang rasa insaf ni semua benda nak buat baik..nanti esok-esok alpa sikit, start lah nak lagho balik..

      harapnya Allah sentiasa pegang hati-hati kita ni untuk Dia, untuk selalu ingat dekat Dia, even tengah nak buat benda tak elok pon cepat-cepat kita ingat Dia balik...

      inshaAllah, sama-sama lah eh tiqah, kita doa banyak-banyak yang semua benda kita buat atas dunia ni Allah redha... T__T

      Al-fatihah buat semua kawan-kawan kita.

      Delete
  2. teringat time daurah ust muhaimin..

    ustaz ckp, better kita jadikan orang yang dah pergi menghadap illahi sbg idola, sbb sah2 kita dah tahu penghujung kehidupan sifulan tersebut bagaimana, either husnul khotimah or suul khotimah...

    =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada ehh ustaz cakap?? tak perasan pon...
      nasib baik cakap, takut jugak kot kami sesat XD

      Delete