Saturday, June 29

'gila' ?

Gila
itu bahasa saya
untuk menerangkan kesyadidan sesuatu benda
atau dalam bahasa lain ; saya sedang exaggerate dalam berkata.

Saya cuba untuk berhenti menuturkan perkataan ini
sebab orang cakap anak dara tak manis cakap kasar sebegini
sungguh
tapi kalau saya tak masukkan perkataan ini
saya rasa tidak puas
tak sampai maksud senang cakap.

Satu insiden tahun lepas  (masa mak nisa datang sini)
mak cik Mursyidah masak mihun goreng kalau tak silap
sedapnya susah untuk digambarkan, jadi saya pon cakap :
“Mak cik!!!! Sedap gilaaa mihun niiii…” (eksaited ; mata bersinar-sinar)
mak cik balas : “Sedap tu mak cik suka. tang gila tu mak cik tak mau. he he he...”
(nasib baik mak cik Mursyidah orang utara. Jadi dia faham lah cara saya ni).

Sejak dari hari itu, saya cuba untuk kurangkan penggunaan perkataan ni
dan antara alternatif lain
saya cakap ;  fuyyyoohhh, sedap gil* nak mamp**
(tak sebut huruf yang belakang tu)

Tapi saya sedar
yang susah sebenar untuk meninggalkan benda yang sudah terbiasa buat
sampai kadang-kadang bole buat orang lain teasa hati  :)

lain kali kau diam sajalah Hani...           *-_____-* (frog face : angiofibroma)

No comments:

Post a Comment