Friday, April 19

teori

ASSALAMUALAIKUM w.b.t

Hidup aku kalau tak berasaskan teori memang tak nama hidup
so bagi aku teori itu penting untuk semua benda
kalau orang tak nampak kepentingan teori tu sendiri
they cant learn
contohnya belajar teori tentang bulan
saiz dia, bentuk dia, permukaan dia etc
baru lah orang dapat rough idea tentang keadaan di bulan
dan akhirnya sampailah mereka ke bulan.
Does my example make sense…?
hoho.ketandusan idea.  
 -____-
Kesimpulannya dari teori maka terkeluarlah praktikal-praktikal tentang sesuatu perkara.

Aku punya teori

teori1: Sorang housemate aku selalu kena ulcer di lidah atau di dinding-dinding rongga mulutnya.
Kesian sangat dekat dia masa jadi ulcer tu. Cakap susah, nak makan susah, nak tidur susah, nak nak…
Jadi aku yang suka buat teori sendiri cakap kat dia itu hari,
“N kena minum air banyak-banyak. Baru ulcer tu bole hilang. Nak pakai Bonjela tak? Tapi kami takdak la pulak Bonjela tu. Tak pon, N kena selalu nganga mulut so that panas dari dalam mulut dapat keluar…”
bagai mak nenek aku nasihat tapi yang part last tu yang tak tahan. Aku sendiri ter'nganga' dengan apa yang aku cakap.
(nganga mulut = panas keluar = ulcer bole baik…?)
dan reaksi N macam ni, ' erk (-__-'') '

teori2: Satu jam setengah atau dua jam lepas makan elok kalau kita urut-urut perut dan pinggang kita, sebab ini dapat membantu proses penghadaman sekaligus membantu dalam proses penyahtinjaan kita.
Baru test semalam dan ianya berkesan! Serius tak tipu.
Tapi aku tengok orang lain tak buat pon macam tu tapi still senang ja pi bilik air…?
(Again, an unapplicable theory).  
@___@

teori3
: Musim panas depa kata kena minum ayaq banyak-banyak. Ini adalah untuk mengelakkan diri kita dari dehydrated (terkurang air dalam badan). Teringat masa summer lepas, aku dengan housemate beli tembikai sebiji (saiz dua kali ganda bola futsal) untuk menghydratekan balik badan lepas balik dari kuliah. Dua-dua balun tembikai tu sampai ke isi putihnya. Waaaallllaaahhh! Kerja gila. Ni kalau terlebih potassium, apa akan jadi pada jantung…? Aku terfikir masa tu.

teori4: Masa kita mengurut orang, si tukang urut akan mengeluarkan angin yang sangatlah terexcessive! Serius tak tipu. 'Berghh...berghh...' bunyinya. Aku membuat teori sendiri yang mungkin angin dari si diurut itu ditransmit terus ke si pengurut? Tapi apa mode of transmission dia? Aci lawan hang aku sapa nak pi mana ka angin-angin tu? haha. Still wondering.

Aku tau semuanya ni tak make sense langsung. Tapi itu lah aku cakap, kalau takda teori yang sahih, takkan ada lah penerangan untuk pengteori merapu macam aku ni.
Jadi, kenalah banyak membaca so that all your theories come with true facts. 
ps: Aku baru ja lepas like page Matluthfi90 di FB. Sarkastik betul dia tu. Aku tak larat nak gelak baca status-status dia yang entah-apa-apa-tapi-lawak tu.
My older sister is one of his die-heart fans. Kesian kakak aku masa aku kata si Matluthfi ni dah berpunya. hahaha                                                                  
****************************************
Senyum :D

3 comments:

  1. serius teringat scene teori no 1 tu
    mulut ternganga --> :O

    rasa mcm saya terlibat untuk scene 1, 2, 3.kah3

    ReplyDelete
  2. Hahaha
    tergigit cabai ka yang oooiii??

    kami tak mau pon reveal nama dia tapi kalu dah termengaku takpa lah
    #cewaaahh, dia kan dah activate balik blog dia.. ;)

    ReplyDelete