Tuesday, March 27

APA CER BRO..?

Assalamualaikum


adakah dia tak tahu?
adakah mereka tak tahu?
adakah korang betul2 tak tahu?

Before baca entry ni, mohon buka hati, lapangkan dada…
mungkin ada yg akan terasa dgn ayat2 aku lepas ni… as aku mmg tak pandai nak put in words…
tp percaya laa, aku buat semua ni untuk sama2 kita perbaiki diri…tak lebih dari tu…bukan niat untuk perli, jauh sekali cakap belakang…
just be positive…kita sama2 belajar untuk menjadi lebih baik  insyaALLAH  =)
sungguh, aku sendiri tak layak untuk cakap pasal ni..seriously…


“dia jumpa aku..”
“dia jeling kat aku..”
“dia kenyit mata kat aku kot..”
Mcm OVER ja ayat2 atas ni..
Ok, let me correct them..kalau mcm ni:
“dia mesej aku suruh tahajjud laa..”
“dia tanya aku dah solat belom…”
Blablabla…..

Semua ni ayat cliché. Dah banyak teguran atau nasihat kita pernah dapat or dengar. Lagi-lagi kalau kita ni datang dari background sekolah agama [Alhamdulillah]. So, tipu la kan kalau korang cakap tak pernah kena tegur pasal ikhtilat semua2 ni..

Walaupun aku bukanlah seorang yang bole dikategorikan sebagai alim, tapi aku kurang bersetuju dgn pergaulan lelaki+perempuan yang tak terbatas ni.. correction here, bukan kurang bersetuju, tapi ‘tak setuju’..

Mungkin post kali ini akan membuatkan anda2 di luar sana rasa kita ni syadid/over/kolot or whatever (myb nak label aku ‘KUNO’ pon aku tak kesah.hahah)

Sebetulnya, aku bukanlah org yg ahli/pakar dalam bab hukum-hakam ni (actually, dah pikir banyak kali pon, nak tulis ke tak pasal ni), tapi mengikut kefahaman ilmu agama yg aku timba selama mana aku belajar dolu2 waktu muda2 dulu, pergaulan L+P tanpa urusan, mmg tak bole…

Aku tahu..semua org akan rasa indah bila sebut pasal cinta…sapa tak nak bercinta weh?!  -hahaha, ayat terdesak ka.?-

sapa tak nak bercinta, tambah lagi dy dah admire someone ni sejak sekolah lagi, right?
Semua ni fitrah manusia..ALLAH sendiri ada mention dalam Alquran yg manusia ni dijadikan berpasang2an..so, mmg tak hairanlah kalau semua org mmg SEDANG MENCARI mr. & mrs. rightnya…

Tapi, kita dah lupa ka yg sebenarnya, ada batasan bagi semua ni? Mmg tak aci la kan kalau kita main sedap ja langgar peraturan yg dah ditetapkan oleh TUAN kita, kan?

Kalau kita sedar yg kita dah buat salah, banyak2 istighfar… ALLAH dah kasi ‘can’ untuk kita fikir balik, muhasabah balik. Are we doing the right thing now?
Fikir la elok2..masing2 dah besar panjang…dah bole jadi mak bapak orang daa.. ^_^ V

Kita tau yg isu2 couple/ikhtilat semua ni agak sensitif, tapi sebagai sahabat semuslim, kita rasa kita patut ingatkan. Kalau korang rasa menda ni bole diterima, cuba lah untuk berubah..slow slow la k..

Penutup:
The best solution, kalau korang mmg dah tak bole nak tinggalkan menda ni [myb dah sayang sgt kat dy tahap cipan (“,)], what if kalau juz make it HALAL? Semua orang impikan that halal relationship. Sapa yang nak dosa? Even kalau tanya orang yang tak solat pon, dy mmg tak nak buat banyak dosa. The halal one, kan lagi manis…dosa tak dapat, pahala bole berlipat-lipat…
gambar sekadar hiasan ;)

p/s: mama, if u read this post, hani tak maksudkan apa2 k...hehe. i'm still neutral  ;D 

No comments:

Post a Comment